Träning och massage

Hallå där bloggen!

Nu tänkte jag berätta om en kombination som är helt lysande och som kommer förbättra er träningssituation. Jag har under flera år tränat fyra till fem gånger i veckan och det är väldigt sällan som jag går en enda dag utan träningsvärk men nu har jag hittat lösningen för mig. Att kombinera min träning med massage är lösningen, det värsta med träningsvärk är stelheten i musklerna som bildas. Jag tror inte att jag behöver gå in något vidare på vad massage gör för kroppen, utan de flesta av er är nog vid det här laget medvetna om att massage mjukar upp muskler och leder. Nu säger jag inte att ni ska gå och boka en massage varje vecka bara för att ni tränar, det finns en givetvis en kostnad som man måste ta hänsyn till. Det finns gott om muskler som man kan komma åt själv och massera upp för att förhindra stelhet. Jag förutsätter att alla ni som tränar också stretchar efter ett pass, det är väldigt viktigt att tänka på det så att musklerna kan dra ut sig. Det är precis lika viktigt att värma upp som det är med stretching efter åt och jag tror att det är här det brister åt hos väldigt många och då kommer skadorna fram. Jag bor i Kinna och har promenadavstånd till gymmet, därför brukar jag oftast vänta med att stretcha tills jag kommer hem. Då kan jag göra det i lugn och ro. Men som sagt så träningsvärken kommer ändå och det är då som jag kan rekommendera massage. Oavsett om du masserar själv eller om du låter någon annan göra det så kommer du märka en stor skillnad i musklerna och lederna, det blir mycket enklare att köra ett hårt pass dagen efteråt. Det var allt för mig denna gången, ha det bra!